11 februari 2013

Verslag van schermtoernooi in Polen 2013

Vanaf eind 2012 is er door Debbie, Yvonne, Remco en Ria gewerkt aan de voorbereidingen van deze trip naar Wrocław.

Belevenissen van Kata:

Polen,

De reis naar Polen was erg lang maar het was wel leuk! het hostel was best mooi. De stad is mooi. We gingen naar een soort egyptisch restaurant en mexicaans.
De wedstrijd was erg leuk en leerzaam. Ik had toen een goede dag verder.

Reisverslag van Everhard (zie ook de korte samenvatting bij het fotoalbum):

Zaterdag om 07:00 uur vertrokken we vanaf de Apeldoornse MacDonald bij de A1. Omdat iedereen voldoende eten had meegenomen en we voor iedere bus 2 chauffeurs hadden, konden we lekker doorrijden. We kwamen na iets meer dan 10 uur in Wrocław aan. Maar er was op dat moment net een optocht of betoging gaande onder begeleiding van een enorme politiemacht. Daardoor waren er  veel straten afgesloten waar politie het verkeer stond te regelen. Zo ook de afslag naar ons hostel. Ron - die voorop reed - kon ondanks deze uitdaging ons toch nog naar de "Kazimierza Wielkiego" leiden, het adres van ons hostel "Tu i Teraz" (hier en nu). Na het uitladen van de bagage zijn Ron en ik de bussen gaan parkeren. Dat was het plan. Pas na 2 uur door het drukke verkeer en langs diverse nog steeds afgesloten straten konden we onze bussen op een redelijk veilige plek - tijdelijk - parkeren. We konden in het restaurant Sfinx zo aanschuiven en bestellen, de andere hadden net het bestelde geserveerd gekregen. Na afloop van het diner hebben we de bussen naar de definitieve bewaakte parkeerplaats gebracht.

Zondag rustig wakker worden en ontbijten. Dat was heel mooi verzorgd in vergelijking met de oost europese worstjes en saus van 2 jaar geleden in dit hostel. Kaas, ham en salami met tomaat en komkommer. Bolletjes en plakjes brood. Jam en muesli met melk. Zelf hadden we nog hagelslag, pindakaas en chocopasta meegenomen. Volgensmij heeft iedereen deze dagen lekker gegeten.

Dan in de bus naar het toernooi - vandaag is het de 2e dag voor floret. Vooral voor de schermers die voor de eerste keer aan het toernooi meedoen, even kijken hoe groot de zaal is en hoe het allemaal werkt. Dan is dat morgen al gesneden koek en hoeven ze zich daar geen zorgen over te maken. Ook kunnen er T-shirts van dit toernooi gekocht worden, het was weer een drukte van belang.

's Middags doen we een iets actiefs: de dwergenspeurtocht. Op het marktplein staan een groot aantal kabouters. De opdracht is om in 2-tallen zoveel mogelijk van de vanaf het marktplein zichtbare kabouters te vinden, te beschrijven wat ze doen en er een foto van te maken met iemand van het 2-tal erop. Omdat het zo koud was, hebben we eerst een warme chocolademelk bij de Starbucks gekregen van Georges. Dat was ook het verzamelpunt voor de 2-tallen die klaar waren met het vinden van alle 25 kabouters. Ook achteraf was er iets warms naar keuze bij de Starbucks.Dirk Jan en Bas hadden de meeste kabouters gevonden, correct beschreven en gefotografeerd. 's Avonds op tijd naar het diner in de Sphinx, op tijd naar bed want morgen vroeg op.

Maandag willen we om 8 uur vertrekken naar de schermhal om daar nog genoeg tijd te hebben voor nog wat schermles en warming-up voor de eerste wedstrijden. Er is gisteren nog verteld hoe om te gaan met voeding. Vaak kleine beetjes eten en drinken is beter dan grote porties. We hadden in de zaal broodjes en beleg klaarliggen zodat de kinderen zelf even iets konden smeren. Dat vonden ze lekker want er was goed gegeten. De schermers hadden in overleg een keuze gemaakt tussen Georges of Remy als coach.

Wat mij opviel was de rust van onze coaches. Vooral in vergelijking met een paar andere. Ik zag een joegoslavische coach en een taalgenoot van hem die niet aardig deden tegen hun schermers. Die jongens stonden er treurig bij.

Dinsdag, weer vroeg op om om 8 uur in de bus te zitten. Liefhebbers konden onderweg nog lang slapen, of andere dingen doen. Iedereen had voldoende brood voor zichzelf gesmeerd voor onderweg en er was nog genoeg te drinken. Zoals op de heenweg hebben we ook hier minimaal gestopt, slechts voor sanitair, koffie en chauffeurwissel. Om 18:15 kwamen we weer bij de MacDonalds aan. Gelukkig zaten we niet in de file die tussen Deventer en Apeldoorn die daar door een ongeluk was ontstaan. Later die avond hebben we de bussen weer terug naar Utrecht gebracht waardoor we in totaal per bus net geen 2000 kilometer gereden hebben.

Over de score: trek jouw eindplaats af van het aantal deelnemers. Deel dat door het aantal deelnemers en vermenigvuldig dat met 100. Dus bijvoorbeeld: 25e van de 100 deelnemers: 100-25=75. 75/100 * 100% = 75 %.